0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Átalakuló vásárlói szokások

Tizenhat mezőgazdasági és hat építőipari gépmárka több, mint 200 kiállított gépe, 22, az országban először látható gépújdonság, a cég használtgép kínálatának legjava, nyitott, látogatható szervizműhely és oktató terem, valamint a méreteiben is imponáló alkatrész logisztikai központ kínálata várta a tizedik alkalommal megrendezett Axiál Szakmai Napok 14 ezres érdeklődő közönségét március 17–19. között Baján.

Az idén tizedik alkalommal megrendezett háromnapos mezőgazdasági és építőipari gépkiállítás első napján tartott sajtótájékoztatón a húszéves Axiál Kft. 2010-es eredményeiről Pintér Zsolt ügyvezető igazgató számolt be. Mint mondta, a géppiacon a tavalyi évben tapasztalható drasztikus keresletcsökkenés okainak feltárásához vissza kell nyúlni legalább egy évvel korábbra, mert a 2009 és 2010 közötti változásokat csak részben magyarázzák a piaci és a világgazdasági folyamatok. 2009 volt az utolsó olyan év, amikor jelentős támogatást lehetett kapni gépbeszerzésre, ami sok gazdálkodót arra sarkallt, hogy – adott esetben önmagukat túlvállalva, kasszájukat kiürítve – előre hozzák gépberuházásaikat. 2010-ben, a nagyobb pályázatok kifutásával eleve visszaesésre számítottak, bár voltak és vannak is még olyan jogcímek, amelyek lehetővé teszik a támogatott gépbeszerzést. Így például a diverzifikációs pályázatok is mintegy tíz-tizenkét milliárd forintos piacot jelenthetnek a gépforgalmazók számára – tette hozzá az Axiál ügyvezetője.
A teljes magyarországi mezőgéppiac kevesebb, mint egyharmadára esett vissza, a kereskedőcégek alig 40 milliárd forint értékben adtak el gépeket tavaly – ugyanez a szám 2009-ben még 130 milliárd forint volt. „Ezen a piacon kellett tehát eredményes évet zárnunk, és a jelek szerint ez sikerült is – hangsúlyozta az Axiál ügyvezetője. Az eredményességet azonban nemcsak a pénzügyi mutatókkal mérik – tette hozzá Pintér Zsolt –, hanem azzal is, hogy a cég jelentősebb leépítések nélkül, dolgozóit megtartva volt képes átvészelni a kedvezőtlen piaci helyzet mellett természeti csapásokkal is súlyosbított évet.”
Tény, hogy egyes munkaköröket meg kellett szüntetni a piaci igények drasztikus változásai nyomán, de ezzel együtt ugyanennyi új munkahely létesült a szerviz- és alkatrészüzletágban, ahová gyakorlatilag folyamatosan keresnek új munkatársakat.
Megerősödve került ki az Axiál a válságból, több területen is, azaz lényegesen kisebb veszteségeket könyveltek el, mint az ágazati átlag – emelte ki a cég ügyvezetője. A tavalyi év eredményes zárásában annak is nagy szerepe volt, hogy a cég, alapítása óta hagyományosan erős az alkatrész-kereskedelemben, és a szerviz- üzletággal együtt most is ez a két tevékenység hozta a 33 milliárd forintot elérő összbevétel több, mint felét. Ebben annak is nagy szerepe van, hogy a több, mint huszonegyezer Axiál-ügyfél többségét jól ismerik, ami a gépparkot és a várható alkatrészigényeket illeti.
Sokszor elhangzott: az Axiál kifejezett célja, hogy az országban minden negyedik nyugati gyártmányú traktort tőlük vegyék. Bár ez a cél tavaly is teljesült – 26 százalékos részesedést értek el e szektorban –, a konkrét eladásokat tekintve ez mindössze 134 darabot jelentett az ötszázat alig meghaladó hazai összeladásból.
Különösen nagy volt a keresletcsökkenés a betakarítógépek piacán – nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában is –, tavaly mindössze hatvanhat darab kombájn kelt el a magyar piacon, amiből huszonhetet az Axiál értékesített. A tavalyi helyzetet jól jellemzi az is, hogy ennek a huszonhét gépnek az eladása legalább akkora erőfeszítést igényelt, mint amikor egy évvel korábban ennek a mennyiségnek közel tízszeresét tudták eladni.
A teleszkópos rakodók piacán ugyanakkor lényegesen kisebb visszaesést tapasztaltak, de a forgalom ebben a gépkategóriában mindig is kevésbé volt támogatásfüggő – tette hozzá Pintér Zsolt.
Jól érzékelhetően átalakulóban vannak a vásárlói szokások is. Tavaly az alkatrész-vásárlások hatvan százalékát már nem személyesen, hanem telefonon, faxon vagy az interneten keresztül intézték az ügyfelek. Nem tudják azonban eléggé felhívni partnereik figyelmét arra, hogy minden eddiginél jobban előre kell gondolkodni az alkatrészbeszerzésekben, mert a világgazdasági recesszió hatására a gyártói kapacitások leépültek és a gyártók nagyon óvatosak az újbóli bővítésükkel kapcsolatban. Ez összességében az alkatrészek drágulását, illetve az eddig megszokottnál lényegesen hosszabb szállítási határidőket jelent a gazdálkodók számára – mutatott rá Pintér Zsolt. Ez is szerepet játszhatott abban, hogy egyre népszerűbb a cég által kínált, a kiszámíthatóságot erősítő átalánydíjas szerviz szolgáltatás: tavaly több, mint hatvan százalékkal nőtt az ilyen ügyfelek száma, és a gördülékeny kiszolgálást segíti a cég négymilliárd forint értéket képviselő raktáron tartott alkatrészbázisa.
Ami a cég országos terjeszkedését illeti, a növekvő igények kiszolgálására új telephelyet létesítenek Békéscsabán – ami már a tizenötödik lesz –, míg más telephelyeken jelentős bővítésekre vagy teljes újjáépítésre kerül majd sor a közeljövőben.
– A céget minden nap leméri a piac, de ezzel együtt továbbra is kiemelt figyelmet fordítunk az ügyfelekkel folytatott folyamatos párbeszédre. A januárban indult, összesen tizennégy helyszínt érintő vevőtalálkozó- sorozat egyik fő célja is ez volt, s ennek során összesen közel háromezer gazdálkodóval találkoztak a cég képviselői – hangsúlyozta végül Pintér Zsolt.

Forrás: