A növényvédő szerek szakszerű és megfelelő műszaki állapotban lévő permetezőgéppel történő kijuttatása meghatározó a növényvédőszer-hatóanyagok maradékaitól mentes növényi termékek előállításában. Így számítani kell arra is, hogy a nem vizsgált, illetve nem a szabványban leírtak alapján vizsgált növényvédő gépekkel előállított termékek a jövőben komoly piaci hátrányokat szenvedhetnek. Jól beállított növényvédő gépekkel jelentősen csökkenthető a növényvédőszer-felhasználás, a környezeti terhelés, a természetkárosítás, a gyomok és egyéb károsítók rezisztenciájának kialakulási esélye, valamint jelentősen csökkenthető a növényvédelem költsége. A növényvédő gépek szakszerű műszaki felülvizsgálatának mielőbbi beindítását komoly szakmai szervezetek is határozottan fontosnak tartják és sürgetik.
A 84/2015. (XII. 17.) FM-rendelettel módosított 43/2010. (IV. 23.) FVM-rendelet a Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamarát jelölte ki a növényvédő gépek kötelező időszakos műszaki felülvizsgálatának elvégzésére.
A kamara, jogszabályi kötelezettségének eleget téve, a jogszabályban meghatározott szempontok szerint kidolgozta és mára létrehozta a felülvizsgálatot végző műszakiállomás-hálózatot, megszerezte a növényvédő gépek felülvizsgálatára jogosító akkreditációt, kidolgozta a felülvizsgálat teljes menetének a rendjét, szabályzatait, formanyomtatványait, dokumentumait, a sikeres vizsgáról szóló tanúsítványt. A kamara mindezen túl létrehozta a rendszer elektronikus felületét, amelyen keresztül regisztrálni lehet a felülvizsgálatra, valamint a felülvizsgálatról, illetve a felülvizsgálatra történő felkészítésről szóló összes információ elérhető. A kamara a rendelkezésére álló rövid idő ellenére minden tőle telhetőt megtett azért, hogy az egész országot lefedő, 24 mobil állomásból álló rendszer határidőre működőképes legyen. Tíz mobil felülvizsgáló állomás kompletten elkészült és működik. További nyolc állomás eszközeit megvásárolták vagy szerződéssel lekötötték, ezek kiszállítása folyamatban van, és várhatóan november közepén működésre készen a rendszer rendelkezésére állnak. Hat állomás beszerzésének vagy újjászervezésének előkészítését az októberre bizonytalanná vált helyzetre tekintettel felfüggesztették. A rendszer felállítása a kamara kizárólagos tulajdonában lévő MANOK-Növényorvos Kft., valamint az alállomás-üzemeltetők magántőkéjének felhasználásával történt, ez idáig kb. 240 millió forint befektetése mellett, bárminemű állami forrás igénybe vétele nélkül. Műszaki felülvizsgálatot 2016. október 11-éig 2016 termelő rendelt, és 356 növényvédő gép műszaki vizsgáztatása hivatalosan megtörtént.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a kezdeti támogatás után egyes megyéi és megyei elnökei követelésére kifogásolni kezdte a növényvédő gépek műszaki felülvizsgálatának feladatát, valamint annak megvalósított gyakorlatát, díjtételeit, és kifogást emelt a növényvédelmi tevékenységről szóló 43/2010. (IV. 23.) FVM-rendelet ellen. Az ügyben több egyeztetés történt a NAK és a növényorvosi kamara között, amin néhányszor az FM, a NÉBIH NTAI és a NAIK Gépkísérleti Intézetének képviselői is részt vettek. Az egyeztetések eredménytelenek maradtak.
Meg kell említeni, hogy több államtitkár mellett a NAK elnöke is személyesen jelen volt 2014. november 28-án azon a szűk körű egyeztetésen, ahol a permetezőgép-felülvizsgálat feltételeit körvonalazták az érintett felek. Akkor a NAK elnöke támogatásáról biztosította a tevékenységet, a Növényorvosi Kamara feladataként is. A tárgyaláson részt vevő felek mindegyike tisztában kellett hogy legyen a permetezőgép-felülvizsgálatról szóló 43/2010. FVM-rendelet vonatkozó 3. mellékletében meghatározott műszaki szempontokkal és paraméterekkel, valamint a feladat elvégzésének hozzávetőleges költségszintjével is, amit a 63/2012. (VII. 2.) VM-rendelet tartalmazott arra az esetre, ha állami szerv végzi e feladatot. A kamara által megalkotott díjszabás átlaga elmarad az említett rendeletben meghatározott hatósági díjtételtől, és információink szerint alsó középkategóriás árnak számít európai összehasonlításban.
A NAK elhatározta, hogy megtámadja a jogszabályt, és az általuk példaként felhozott lengyel rendszer hazai bevezetését szorgalmazza, ami szerintük egy szemrevételezésen alapuló, egyszerű és olcsóbb felülvizsgálat. Egy ilyen rendszer hazai bevezetése véleményünk szerint komoly visszalépést jelentene, és egy nagyon veszélyes útra tévedne általa a hazai jogalkotás. Mindez az európai uniós irányelv figyelmen kívül hagyását jelentené.
Időközben tisztázódott, hogy a lengyel felülvizsgálati rendszer közel sem olyan egyszerű, mint azt egyesek elsőre állították, és magyarországi adaptálása nem lehetséges. Információink szerint Lengyelországban ráadásul állami pénz is segíti a feladat végzését. Ami pedig a hab a tortán: a lengyelek is annak az uniós igényeket kielégítő rendszernek a megvalósítására készülnek, amit hazánkban politikai nyomásra most akarnak felszámolni!
A NAK elnöke augusztusban levelet intézett Fazekas Sándor földművelésügyi miniszterhez, amelyben kérte a jogszabály megváltoztatását. Szeptember végéig minden információ azt jelezte, hogy a miniszter kitart a szakmai álláspont mellett, és nem változtat a jogszabályon. Október közepén derült ki, hogy az ellenzők elérték céljukat, megváltoztatták a miniszter álláspontját. A korábbi szakmai álláspontot felülírta a szakmaiságot figyelmen kívül hagyó politikai döntés.
Mindezek eredményeként kétlépcsős jogszabály-módosítási rohammunka kezdődött, amelynek első részében a jogalkotó a 71/2016. (X. 28.) FM-rendelettel módosította a 43/2010. FVM-rendelet növényvédőgép-felülvizsgálatra vonatkozó 35. és 36. §-át, valamint törölte a 3. melléklet „Növényvédelmi gépek felülvizsgálata” rész 1-5. pontjait. Várhatóan egy második lépésben kidolgozzák a felülvizsgálat új hazai rendjét. A hazai jogalkotó igen nagy feladat előtt áll: úgy tűnik, fából vaskarikát kell teremtenie!
A fent ismertetett módosítás értelmében a rendelet a továbbiakban nem rendelkezik arról, hogy ki végzi a feladatot, és jelenleg nem rendelkezik a műszaki felülvizsgálat részleteiről.
Várhatóan második lépésben dönt a jogalkotó a felülvizsgálat módjáról. A hírek szerint ez szemrevételezéssel (!) történik majd, esetleg manuális eszközök (mérőhenger stb.) segítségével.
A Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamara elnökségének 2015. október 18-ai ülésén elfogadott álláspont az volt, hogy a végleges döntéssel meg kell várni a felülvizsgálat új rendjéről szóló jogszabály megjelenését.
Jelen jogi állás szerint a kamara növényvédőgép-ellenőrző állomása ugyan akadály nélkül végezheti tovább a permetezőgép-felülvizsgálatot, de ilyen módon ez már nem kötelező a gazdálkodók számára, és joghatása nincs.
Át kell gondolni, hogy a már meglévő és működő mobil állomásokkal mi legyen. A kamara elnöksége arra az álláspontra helyezkedett, hogy az elkezdett munkát feladni nem szabad. A felépített állomáshálózatot nem szabad veszni hagyni. Az új helyzethez igazodva a meglévő állomásokkal a permetezőgépek műszaki felülvizsgálatát önkéntesen igénybe vehető szolgáltatásként lenne célszerű folytatni. A meglévő állomások is e megoldást tartanák kívánatosnak, amennyiben a működésük feltételei megteremthetők. Az elképzelés szerint a felülvizsgálatot minőségbiztosítással is megerősítve komoly szolgáltatást tudnának kínálni a gazdáknak.
Fel kell tenni az egyelőre költői, de várhatóan belátható időn belül élesen felmerülő kérdést: ki vállalja a felelősséget azért, ha a magyar mezőgazdaság, a magyar gazdák hátrányos helyzetbe kerülnek a kierőszakolt, kellően át nem gondolt jogszabályi visszalépés következtében?
A kamara úgy látja, reális esély van arra, hogy eljön a pillanat, amikor a magyar kormánynak ismét napirendjére kell venni a növényvédő gépek EU-szabványoknak megfelelő műszaki felülvizsgálatának kérdését. Erre az esetre a kamara felajánlja a kormánynak, hogy abban a pillanatban, amikor ez aktuálissá válik, a kamara megőrzött felülvizsgálóállomás-rendszere kisegíti a magyar államot és a magyar gazdákat, és haladéktalanul be tud lépni a feladat elvégzésére.
A 43/2010. rendelet érintett részei a következők szerint módosultak: Növényvédelmi gépek Módosítás előtt: 35. §93 (1) A növényvédelmi szolgáltatás és árutermelés során használt növényvédelmi gépeken – a kézi, illetve háti növényvédelmi berendezések kivételével – háromévente a 3. melléklet szerinti időszaki felülvizsgálatot (a továbbiakban: felülvizsgálat) kell végezni. Módosítás után az előző helyett [7/2016. 35. §94 A növényvédelmi szolgáltatás és árutermelés során használt növényvédelmi gépeken – a kézi, illetve háti növényvédelmi berendezések kivételével – háromévente időszaki felülvizsgálatot (a továbbiakban: felülvizsgálat) kell végezni. Módosítás előtt: Növényvédelmi gépek felülvizsgálata107 Módosítás után az előző helyett Növényvédelmi gépek felülvizsgálata109 További módosítások a rendeletben nem történtek. |